• Strona główna
  • Wiadomości
  • Środowisko
    • Środowisko
    • Klimat
    • Odpady i recykling
    • Zanieczyszczenia środowiska
    • Energia
    • Elektromobilność
  • Zwierzęta
  • Dom i ogród
ecovibes
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
ecovibes
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Zdjęcie ładowarki wpiętej do auta elektrycznego

Ile czasu ładuje się samochód elektryczny

Marek Auruszkiewicz przez Marek Auruszkiewicz
16 kwietnia 2022
w Elektromobilność
Czas czytania: 4 minuty

Ile czasu trwa naładowanie samochodu elektrycznego? Gdzie najlepiej ładować auto, żeby uzupełnić energię jak najszybciej? W domu, czy na stacji? Na te pytania odpowiadamy poniżej.

Od czego zależy czas ładowania samochodu elektrycznego?

Na czas potrzebny na pełne naładowanie samochodu elektrycznego składa się kilka czynników.

  • Pojemność baterii: Im większa będzie bateria – tym dłużej będzie trwało jej pełne naładowanie. Obecnie akumulatory używane w samochodach elektrycznych mają pojemność od 20 do ponad 100 kWh.
  • Stan naładowania baterii: Gdy stan naładowania akumulatorów w aucie wynosi 60%, to naładujemy je do pełna w krótszym czasie, niż gdyby stan naładowania akumulatorów wynosił 10, czy 30%.
  • Parametry samochodu: Sam model auta również wpływa na szybkość ładowania. Jeśli auto obsługuje wyłącznie ładowarki o mocy 7kW, to nie będziemy mogli użyć ładowarki o większej mocy np. 22kW, żeby przyspieszyć ładowanie.
  • Ładowarka: Czas ładowania jest również ograniczony przez ładowarkę z jakiej korzystamy. Ładowarka o mocy 7kW będzie ładować akumulatory w aucie znacznie dłużej niż ładowarka o mocy 22, 50, czy 100kW.
  • Pogoda: Istotne będą także warunki pogodowe. Ładowanie przebiega najsprawniej w temperaturze od 20 do 25°C, gdy temperatura znacząco spadnie, lub wzrośnie może to sprawić, że ładowanie będzie trwało nieco dłużej. Niższa temperatura oznacza także mniejszy zasięg auta.

Ładowanie auta w domu

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu, za pośrednictwem tradycyjnego gniazdka, to najwolniejsza metoda ładowania baterii. 

Standardowe, domowe gniazdko posiada moc 2,3 kW, oznacza to więc, że ładując akumulator w naszym elektryku, z domowego kontaktu dostarczamy 2,3 kW na godzinę ładowania. Tym sposobem, naładowanie Peugeota e-208 z akumulatorami o pojemności 50 kW zajmie ponad 24 godziny. 

Dlatego ten sposób ładowania jest najczęściej stosowany przez użytkowników aut elektrycznych w czasie nocy, gdy auto jest nieużywane – do rana część baterii zostanie uzupełniona i auto będzie gotowe do użytkowania.

Podpięty do ładowania elektryczny SUV marki BMW w podziemnym parkingu

Żeby przyspieszyć proces ładowania auta w domu coraz częściej właściciele samochodów elektrycznych, decydują się na zainstalowanie w swoich domach dedykowanych punktów ładowania o nazwie wallbox – jest to małe urządzenie, które montuje się na ścianie.

Ładowarki wallbox dysponują dużo większą mocą niż zwykłe gniazdko domowe. W zależności od wybranej wersji i możliwości przyłączeniowych może to być 7, 11 lub 22 kW. Taka moc pozwala nam “zatankować” akumulatory kilka, a nawet kilkanaście razy szybciej niż ładowanie z gniazdka.

Wspomniany wcześniej Peugeot e-208 50 kW za pomocą wallboxa o mocy 11 kW zostanie naładowany od zera do pełna w ok. 5 godzin.

Ładowanie auta na stacji

Druga opcja to publiczne punkty ładowania samochodów elektrycznych, które można spotkać w wielu miejscach w miastach. Coraz częściej można zobaczyć je na parkingach supermarketów, stacjach paliw, a nawet na osiedlowych drogach. 

Obecnie w Polsce znajduje się 2 034 stacji ładowania. Większa część (1 430) to stacje ładowania AC, czyli z prądem zmiennym, najczęściej wyposażone są w ładowarki o mocy 7 kW. Pozwoli to naładować od zera do pełna Nissana Leaf z baterią o pojemności 40 kWh w ok. 7 godzin.

Ładowarki do aut elektrycznych na stacji

Druga opcja to szybkie ładowarki, czyli stacje ładowania z prądem stałym (DC). Takich stacji posiadamy w Polsce dużo mniej, bo tylko 600. Dysponują one dużo większą mocą w porównaniu do tych z prądem zmiennym. Najczęściej oferują moc 22 i 50 kW, choć znajdziemy też takie o mocy 90 kW lub więcej, ale są one jednak rzadkością.

Korzystając ze stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW, czas potrzebny do naładowania od 10% do 80% akumulatorów w BMW i3 wyniesie 36 minut.

Przed skorzystaniem ze stacji szybkiego ładowania warto upewnić się, czy nasz samochód elektryczny jest przystosowany do ładowania za pomocą szybkich ładowarek o dużej mocy.

Zobacz także
Czy warto kupić auto elektryczne?

Tesla Supercharger

Warto też wspomnieć o superszybkich ładowarkach, czyli Tesla Supercharger. Są one wyposażone w moc 150 kW, a najmocniejsze nawet w 250 kW, czyli jeszcze dużo więcej niż “zwykłe” stacje szybkiego ładowania. 

Tesla Supercharger o mocy 150 kW umożliwia naładowanie Tesli Model S z baterią o pojemności 75 kWh w mniej niż 60 minut. Ładowarki te są dostępne tylko dla właścicieli pojazdów marki Tesla, choć może kiedyś się to zmieni.

Zobacz także

Symbol auta elektrycznego namalowany na ziemi

Czy samochody elektryczne parkują za darmo?

przez Marek Auruszkiewicz
23 kwietnia 2022

Czy zwolnienie z opłat za parking aut elektrycznych to tylko plotka, czy jednak rzeczywiście właściciel elektryka może liczyć na darmowy...

Zdjęcie ręki trzymającej wtyczkę do ładowania blisko auta elektrycznego

Dlaczego samochody elektryczne są tak drogie?

przez Marek Auruszkiewicz
6 października 2022

W tekście przyjrzymy się jakie czynniki powodują, że auta elektryczne są takie drogie w porównaniu do aut z silnikiem spalinowym....

Zdjęcie podpiętego do ładowania Volkswagena ID.3

Czy warto kupić samochód elektryczny w 2023?

przez Marek Auruszkiewicz
19 grudnia 2022

W tekście przyjrzymy się, czy warto kupić auto elektryczne w 2023 roku i weźmiemy pod uwagę czynniki, z którymi na...

Pokaż więcej
ecovibes

© 2022 ecovibes

nawigacja

  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • O nas

SOCIAL MEDIA

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Wiadomości
  • Środowisko
    • Środowisko
    • Klimat
    • Odpady i recykling
    • Zanieczyszczenia środowiska
    • Energia
    • Elektromobilność
  • Zwierzęta
  • Dom i ogród

© 2022 ecovibes