Ile czasu trwa naładowanie samochodu elektrycznego? Gdzie najlepiej ładować auto, żeby uzupełnić energię jak najszybciej? W domu, czy na stacji? Na te pytania odpowiadamy poniżej.
Od czego zależy czas ładowania samochodu elektrycznego?
Na czas potrzebny na pełne naładowanie samochodu elektrycznego składa się kilka czynników.
- Pojemność baterii: Im większa będzie bateria – tym dłużej będzie trwało jej pełne naładowanie. Obecnie akumulatory używane w samochodach elektrycznych mają pojemność od 20 do ponad 100 kWh.
- Stan naładowania baterii: Gdy stan naładowania akumulatorów w aucie wynosi 60%, to naładujemy je do pełna w krótszym czasie, niż gdyby stan naładowania akumulatorów wynosił 10, czy 30%.
- Parametry samochodu: Sam model auta również wpływa na szybkość ładowania. Jeśli auto obsługuje wyłącznie ładowarki o mocy 7kW, to nie będziemy mogli użyć ładowarki o większej mocy np. 22kW, żeby przyspieszyć ładowanie.
- Ładowarka: Czas ładowania jest również ograniczony przez ładowarkę z jakiej korzystamy. Ładowarka o mocy 7kW będzie ładować akumulatory w aucie znacznie dłużej niż ładowarka o mocy 22, 50, czy 100kW.
- Pogoda: Istotne będą także warunki pogodowe. Ładowanie przebiega najsprawniej w temperaturze od 20 do 25°C, gdy temperatura znacząco spadnie, lub wzrośnie może to sprawić, że ładowanie będzie trwało nieco dłużej. Niższa temperatura oznacza także mniejszy zasięg auta.
Ładowanie auta w domu
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu, za pośrednictwem tradycyjnego gniazdka, to najwolniejsza metoda ładowania baterii.
Standardowe, domowe gniazdko posiada moc 2,3 kW, oznacza to więc, że ładując akumulator w naszym elektryku, z domowego kontaktu dostarczamy 2,3 kW na godzinę ładowania. Tym sposobem, naładowanie Peugeota e-208 z akumulatorami o pojemności 50 kW zajmie ponad 24 godziny.
Dlatego ten sposób ładowania jest najczęściej stosowany przez użytkowników aut elektrycznych w czasie nocy, gdy auto jest nieużywane – do rana część baterii zostanie uzupełniona i auto będzie gotowe do użytkowania.

Żeby przyspieszyć proces ładowania auta w domu coraz częściej właściciele samochodów elektrycznych, decydują się na zainstalowanie w swoich domach dedykowanych punktów ładowania o nazwie wallbox – jest to małe urządzenie, które montuje się na ścianie.
Ładowarki wallbox dysponują dużo większą mocą niż zwykłe gniazdko domowe. W zależności od wybranej wersji i możliwości przyłączeniowych może to być 7, 11 lub 22 kW. Taka moc pozwala nam “zatankować” akumulatory kilka, a nawet kilkanaście razy szybciej niż ładowanie z gniazdka.
Wspomniany wcześniej Peugeot e-208 50 kW za pomocą wallboxa o mocy 11 kW zostanie naładowany od zera do pełna w ok. 5 godzin.
Ładowanie auta na stacji
Druga opcja to publiczne punkty ładowania samochodów elektrycznych, które można spotkać w wielu miejscach w miastach. Coraz częściej można zobaczyć je na parkingach supermarketów, stacjach paliw, a nawet na osiedlowych drogach.
Obecnie w Polsce znajduje się 2 034 stacji ładowania. Większa część (1 430) to stacje ładowania AC, czyli z prądem zmiennym, najczęściej wyposażone są w ładowarki o mocy 7 kW. Pozwoli to naładować od zera do pełna Nissana Leaf z baterią o pojemności 40 kWh w ok. 7 godzin.

Druga opcja to szybkie ładowarki, czyli stacje ładowania z prądem stałym (DC). Takich stacji posiadamy w Polsce dużo mniej, bo tylko 600. Dysponują one dużo większą mocą w porównaniu do tych z prądem zmiennym. Najczęściej oferują moc 22 i 50 kW, choć znajdziemy też takie o mocy 90 kW lub więcej, ale są one jednak rzadkością.
Korzystając ze stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW, czas potrzebny do naładowania od 10% do 80% akumulatorów w BMW i3 wyniesie 36 minut.
Przed skorzystaniem ze stacji szybkiego ładowania warto upewnić się, czy nasz samochód elektryczny jest przystosowany do ładowania za pomocą szybkich ładowarek o dużej mocy.
Zobacz także
Czy warto kupić auto elektryczne?
Tesla Supercharger
Warto też wspomnieć o superszybkich ładowarkach, czyli Tesla Supercharger. Są one wyposażone w moc 150 kW, a najmocniejsze nawet w 250 kW, czyli jeszcze dużo więcej niż “zwykłe” stacje szybkiego ładowania.
Tesla Supercharger o mocy 150 kW umożliwia naładowanie Tesli Model S z baterią o pojemności 75 kWh w mniej niż 60 minut. Ładowarki te są dostępne tylko dla właścicieli pojazdów marki Tesla, choć może kiedyś się to zmieni.